This section contains a curated list of commonly asked questions and answers.

En dansk version følger nedenfor

English version

DTU is embracing the use of AI in teaching

DTU allow the incorporation of generative AI in both teaching and open-internet exams. This means that teachers have the opportunity to integrate generative AI into their teaching, and students in certain courses will be encouraged to use it for solving tasks.

How many courses are embracing AI?

DTU are working with a long term and short term perspective. AI will be in the majority of DTU courses and most exams in the longer run. However, we are starting with a gradual implementation in selected courses and exams. For specific examples of courses where AI is integrated into learning objectives, teaching methods, and exam formats, you can find more information on the 

See also elsewhere on this site

Can student use AI in their studies?

The answer is yes, as long as students clearly indicate when and how they are utilizing AI. It’s essential to follow the rules for proper citation when using generative AI.

Can student use AI in their exams?

AI is currently allowed in some courses and exams. In these courses, learning objectives are adjusted to accommodate AI usage, and the exam format assumes that students can master critical thinking skills.

Can teachers use AI when designing their teaching materials?

Teachers are encouraged to use AI when designing their teaching materials. Embracing AI provides an opportunity to rethink the role of teaching, combining technical knowledge, pedagogical expertise, and awareness of the latest advancements in the field.

Which AI tools are allowed at DTU?

The rapid development within the AI field means that students and teachers are often on top of AI progress. Currently, DTU does not have rules regarding which AI tools are allowed or prohibited. However, they emphasize common sense, awareness of DTU’s honor code, and clear source attribution.

What is DTU’s honor code?

The university operates on a trust-based system. Expectations for student behavior are outlined in DTU’s code of honor and
DTU’s code of honour - DTU Inside

What’s important to know when choosing an AI tool?

  • If the content is subject to GDPR or is critical for DTU’s operations or individuals, consider using Copilot for the web. It’s a Microsoft AI solution built on ChatGPT 4.0.

  • If the content is comparable to something that could be posted on a supermarket bulletin board, it’s up to the individual to assess which AI tool best supports the purpose.

How do I find Copilot for the web?

DTU provides Microsoft’s Copilot for the web to all staff and students. You can access Copilot for the web in the Edge browser by clicking the icon in the upper right corner or by following the link here

Further questions?

Dansk udgave

DTU omfavner AI i undervisning

DTU omfavner brugen af kunstig intelligens (generativ AI) og tillader derfor brugen af generativ AI i undervisning og til eksamen med åbent internet. Det betyder, at underviser har mulighed for at inddrage generativ AI i undervisningen, ligesom studerende i nogle kurser vil blive opfordret til at benytte generativ AI til at løse opgaver.

Hvor udbredt er AI i DTU’s kurser?

DTU har en ambition om, at AI på sigt er tilladt i størstedelen af vores kurser og til de fleste eksamener. Men vi starter med enkelte kurser og eksamener.

Må studerende bruge AI i deres studier på DTU

Ja selvfølgelig, så længe de studerende tydeligt anfører, når og hvordan de bruger AI. Se reglerne for kildeangivelser ved brug af generativ AI

Må studerende bruge AI til eksamen?

På nuværende tidspunkt er AI tilladt til enkelte eksaminer. I de kurser er læringsmålene tilpasset brugen af AI, og eksamensformen forudsætter, at de studerende mestrer kritisk tænkning.

Må undervisere bruge AI, når de tilrettelægger deres undervisningsmateriale?

Ja selvfølgelig. AI er en mulighed for gentænke underviserrolle, og kræver en kombination af teknisk viden, pædagogisk dygtighed og opdateret viden om de seneste fremskridt inden for feltet.

Hvilke AI-værktøjer er tilladte på DTU

Udviklingen sker hurtigt inden for AI. Virkeligheden er også at studerende og undervisere ofte er på forkant med AI udviklingen. Derfor har DTU på nuværende tidpunkt ikke regler for hvilke AI værktøjer der er tilladte eller ej – men opfordrer til sund fornuft, bevidsthed om DTU’s ærekodeks og tydelig kildeangivelse.

Hvor finder jeg DTU’s æreskodeks?

DTU arbejder tillidsbaseret. DTU’s forventninger til hvordan de studerende agerer, når de studerer er rammesat i DTU’s æreskodeks

Hvad er vigtigt at vide når du vælger AI værktøj**

  • Hvis indholdet er underlagt GDPR eller på anden måde er kritisk for DTU’s virke eller for personer, bør du bruge Copilot for the web. Det er en Microsofts AI-løsning, der er bygget på ChatGPT 4.0.

  • Hvis indholdet kan sammenlignes med noget, der kan hænge på en opslagstavle i supermarkedet, er det op til den enkelte at vurderer hvilket AI værktøj der bedst understøtter formålet.

Hvordan finder jeg Copilot for web

  • DTU stiller Microsofts Copilot for the web til rådighed for alle ansatte og studerende

  • Du finder Copilot for the web i Edge-browseren via ikonet  øverste i højre hjørne – eller klik her

Hvem kan jeg stille spørgsmål til om, hvordan jeg må bruge AI?

  • Har du spørgsmål til AI på DTU kan du kontakte Johnny Carlson i AIT (johcar@dtu.dk)

  • Har du generelle spørgsmål til reglerne for eksamen, eksamenssnyd og plagiering, kan du kontakte Studievejledningen

  • Har du spørgsmål til eksamensreglerne for et konkret kursus, skal du kontakte din underviser